Sudah seminggu

Sudah seminggu aku melangkah ke alam baru ini. Alam pekerjaan. Komen aku, OK lah setakat ini.

Kalau ditanya aku sebenarnya masih belum bersedia. Pagi Ahad tu, wakil dari PPSM (Human Resource) HUSM, En. Affandi call aku.  Masa tu aku masih mamai-mamai lagi. Aku jawab call tu dan orang tu kate “Harini awak kene report duty kan?”. Aku jawab ”Tapi saya tak dapat surat lagi”. Die reply ”Datang je. Nanti dah sampai awak mention name kat kaunter saye saya uruskan semua”.

Aku punye la kaget mase tu. Mana taknya, mandi pun belum lagi. Even more, gosok gigi pun tak.  Haish kelam kabut betul, baju tak gosok lagi. Panik panik. Dalam otak aku pikir, first day dah bagi a not so good impression sebab lambat. *sigh*

Sampai je kat PPSM aku pergi kat kaunter dan tanyekan En Affandi. First time jumpe die aku sangat terkejut. Subhanallah. Hensemnye die ni tau2 baru je kawen frust betul aku. Haha. Iklan selingan jap. Dah setelkan pasal borang-borang, gaji, dan benda-benda berkaitan, aku pun start la ice breaking dengan colleague aku. 2 orang guys. Aku je PRP pompuan kat situ. Colleague aku sorang tu Paan, ex-klasmet aku time kat UiTM dan sorang lagi tu Nik Fikri, budak UIA.

Best la sebab we can get along well. Ye lah dah tiga orang je PRP kat situ. Nak kawan dengan sape lagi kan. Then En Affandi bawa kitorang jumpe En Hakim (Timbalan Pengarah Farmasi) dan die bawak kitorang tour around the Pharmacy Department kat sini. Semua staf kat sini peramah. Aku suke la. Tak macam kat Hospital S****** yang aku penah trauma sebab buat clerkship kat situ. Haha.

Esoknye En Hakim bawak kitorang jumpe dengan Tuan Haji Rosli, Timbalan Pengarah Hospital (Farmasi). Aku suke die, maksud aku karakter die.Die bagi amanat pada kitorang supaya bekerja dengan integriti dan jadikan kerja kita tu sebagai ibadat kepada Allah. InsyaAllah aku akan ingat nasihat die. Nasihat tu lebih bersifat kebapaan berbanding nasihat dari seorang bos.

Seminggu yang telah aku jalani kat sini pun Alhamdulillah cukup menyenangkan setakat ini. Minggu depan aku dapat posting kat Aseptic Dispensing 2 minggu. Kene belajar wat TPN ngan CDR serta IV Admixture. Calculation TPN aku dah buat last week. Senang la sebab kire pakai Excel + special program kat computer je. Kalau time belajar dulu kene pakai rumus la, kire BEE, Stress factor ape. Ni mudah dan praktikal sket. Bab calculation tu boleh set aside tapi teknik dalam lab tu aku risau. Swab, susunan botol dalam LFC, open window technique, camne nak cucuk syringe dalam vial semua tu kan ade teknik. Dulu belajar teori je. Sekarang ni kene buat sendiri. Haish. Ok FIGHTING!

Nanti jumpe lagi di lain mase. Sekarang ni jarang online sebab bile balik je terus pengsan. Ngeh3. Have a nice day y’all. Kawan-kawan yang dah kerja, enjoy your weekends!

P/s: Skarang ni sangat terasa yang weekend adalah sangat-sangat berharga.🙂

This entry was published on August 8, 2009 at 7:34 pm and is filed under life, work. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

